Epäonnistuneen markkinointikokeilun anatomia

Epäonnistuneen markkinointikokeilun anatomia

Markkinointi­blogi

Fulmore (Jussi) aloitti vuosi takaperin podcastien julkaisun. Niitä tuli ulos kaikki yksi. Meni ihan rohkeasti ja huolella metsään. Nyt on kammettu auto takaisin ajoradalle ja tarve selvittää, miksi meni niin kuin meni. Tästä tekstistä voi myös halutessaan oppia paljon yleisestä markkinoinnin innostus ja epäonnistuminen -ketjusta. Tervetuloa myös taivastelemaan, että eikö taaskaan ollut suutarin lapsilla kenkiä.

Enemmän vauhtia kuin järkeä

Epäonnistuin. Fulmore julkaisi vuosi takaperin isolla innostuksella eka jakso Luova osasto -podcastia. Ei tullut toista. Tuli korona, tuli selityksiä ja tuli perinteinen ”innostuin ja epäonnistuin” -tilanne. Osaaminen – vaikka ammattilaisen tukea ja taustoitusta ja hyvät vieraatkin oli mukana – ei piisannut kokonaisuuden hallinnointiin. Haluan pyytää anteeksi kaikilta, jotka ovat joutuneet kyselemään, missä mennään.

Koska haluan ajatella, että tämä on puhdistava ja opettava kokemus, josta voidaan ammentaa oivalluksia myös muille, päätin kasata ajatuksia blogin muotoon. Sama kaava nimittäin toistuu toisinaan kaikessa liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämisessä. Sitä voisi kuvata sanoilla enemmän vauhtia kuin järkeä.

Nopea kokeilu vai suunnitelematonta kohellusta?

”Joo, toihan on loistava! Kokeillaan!” Meillä päätettiin tehdä kokeilu. Testata. Olla ketteriä.

Ketterä kokeilukulttuuri, jota hehkutetaan monessa paikassa, vaatii samanlaista suunnitelmallisuutta, kurinalaisuutta ja johtamista kuin mikä tahansa ”pidempi suunnitelma”. Käytännössähän kokeiluiden pitäisi olla ihan samaan tapaan johdettuja suunnitelmia kuin muidenkin – aikaväli vaan on lyhyempi ja tulos monesti epävarma. Usein myös asioita joudutaan ohjaaamaan lennosta enemmän.

Kokeilulle olisi hyvä kuitenkin määrittää tavoitteet, resurssit ja aikajänne ihan samaan tapaan kuin kaikelle muullekin toiminnalle – myös markkinoinnissa.

Omalta osaltani Luovan osaston ensimmäinen kokeilu meni jotakuinkin niin, että ennalta täyteen kalenteriin mahdutettiin ajat äänitystyölle, mutta jälkityöstö ja ympärillä tapahtuvat asiat eivät saaneet tarpeeksi painoarvoa. Kun kevääseen osui lisäksi koronaa ja paljon muuta muutosta Fulmoren muussa tekemisessä, korttitalo kaatui.

Mitä pitäisi tehdä toisin – viisi vinkkiä hallittuun markkinointikokeiluun

1. Määritä tavoitteet ja mittarointi

Tämä oli Luovan osaston ensimmäisessä startissa jopa jollakin tapaa onnistunut. Tavoitteet oli maalailtu (ei nyt sentään kirjoitettu muistiin) ja mittareitakin oli mietitty.

2. Tunnista aikajänne ja sitoudu siihen

Tässä kohdassa epäonnistuttiinkin sitten ihan huolella. Podcastin ”kokeilu” vaatii selkeästi pidemmän aikajänteen ja sitoutumisen kaikkeen, mitä tekemiseen tarvitaan. Tämän osalta tarvitaan uusi yritys talven ja kevään 2021 aikana.

3. Varaa riittävät resurssit kokeilun tekemiseen koko ajalle

Toinen peiliin katsomisen paikka, kuten yllä mainitsinkin. Tämän osalta tielle tuli toki koronaa ja paljon muuta, mutta selitykset pois: kalenterissa oli liikaa muuta painetta, joka puski Luovan osaston rytmin raiteiltaan.

4. Varaudu tekemään muutoksia kesken matkan

Kun kokonaisuus alkoi osoittautua mahdottomaksi puskea eteenpäin, alkoi kiertely, selittely ja räpiköiminen. Niin alkaa monessa muussakin kokeilussa, kun ensimmäinen tapa ei osoittaudukaan ns. kultaiseksi onnistumiseksi.

Tämän osalta parempi tapa olisi ollut pysähtyä tarkastelemaan, mitä on tehty, miten on tehty ja miksi tulos on nykyinen. Tuossa pysähtymisen hetkessä ulkopuolinen apu on keskeisen tärkeää. Kiitos Mikki tönimisestä oikealle uralle prosessin suhteen.

5. Sido arkeen ja rakenna päälle

Itselle kaikkein suurin oivallus on tullut viimeisten muutamien viikkojen aikana, kun olemme äänittäneet uutta materiaalia talvelle ja keväälle. Säännöllinen kalenterivaraus, selkeä rytmi jälkityöstössä ja suoraviivainen ”älä selitä, vaan tee valmiiksi” -viestintä ovat auttaneet sitomaan asioita arkeen.

Tämä teksti puolestaan on ensimmäinen yritys rakentaa uusia asioita tehdyn työn päälle ja juurruttaa sitä kautta asioita Fulmoren markkinoinnissa tämän tekemisen päälle. Lisää seuraa sosiaalisen median aktivoinnin ja uutiskirjeiden kautta.

Pitäisikö tehdä uusi kokeilu?

Meillä ainakin pitäisi.

Olemme tällä päivämäärällä julkaisseet uuden jakson ja lisää seuraa. Julkaisupäiviä on kiinnitetty kalenteriin ja materiaalia aletaan puskea ulos. Tähän on myös sitoutettu muita kuin pelkästään allekirjoittanut, joten luottamus ainakin kokeilun etenemiseen on kova – kuuntelukerrat ja palaute määrittävät lopputulosta.

Pitäisikö teillä? Jos tätä luettuasi tuli olo, että omassa bisneksessä on tehty kokeilu, jossa on lipsahdettu puskaan, olisiko aika lopettaa haavojen nuoleminen ja hypätä takaisin satulatuolille. Autamme omalta osaltamme mieluusti lukemalla nuotteja ja ohjaamzxalla kaarteissa, jotta vauhti pysyy riittävänä.

Ja sitä uutta podcastia muuten löytyy tuosta alta: