Blogi

Täällä jaamme ajankohtaisia asioita ja ilmaisia vinkkejä. Käyhän peremmälle!

Kuluttaja kyykkyyn

Kuopio – Jyväskylä tiepätkällä möllöttää peltipoliisien lisäksi huoltoasema, joka ei myy tupakkaa, keskiolutta saatikka muuta valistuksen vastaista perustarpeistoa. Epäilen, että tunnistat kyseisen pysäkin, osaat jopa nimetä sen suoralta kädeltä. Näin siis ainakin jos olet kyseistä pätkää edes joskus ajanut. Epäilen myöskin, että tiedät boikotin syyn. Todennäköisesti olet myös maininnut asiasta kartturille tai toisinpäin, kun olette […]

Julkaistu 05.01.2011

Joukkoväkivalta pelastaa

Tämä kirjoitus ei edusta välttämättä millään tavalla Suomen Pienyrittäjäin Mainostoimisto Oy:n virallista mielipidettä, vaan on kirjoittajansa joululoman hapertama ja henkilökohtainen näkemys asiasta. Kirjoituksesta saattaa löytyä kirosana tai kaksi… katsotaan nyt sattuuko niitä tulemaan.

Julkaistu 22.12.2010

Mittaa onko sivuillasi mitään mahdollisuuksia

”Tuottavuus on kertolaskua”, sanoi Erman Jyri ja näytti samaisen yhtälön, joka koristaa tämänkin kirjoituksen kuvaa (malli tuskin kuitenkaan on Erman oma). Kuvan jokainen numero vastaa yritystoiminnan yhtä osa-aluetta, eli esimerkin omaisesti vaikkapa: taloushallinto x markkinointi x myynti x johtaminen = tulos. Numero 1 edustaa tavoitteisiin pääsyä, 0,8 merkkaa tavoitteiden alitusta ja 1,2 taas tavoitteiden ylitystä. […]

Julkaistu 15.12.2010

SPYM kirkasti digistrategiansa!

Moi vain taas kaikille… liian pitkästä aikaa! Pyydämme nöyrimmin anteeksi ja polvistumme jalkojenne juureen, sillä olemme pettäneet teidät. Edellisestä blogi-päivityksestä alkaa olemaan näillä näppäimillä kuukausi, jos ei jo ylikin. Aikatauluhaasteista ja laiskuudesta johtuen päivitysaktiivisuus on päässyt repsahtamaan vyön alle. Näin ollen päätimme tehdä ryhtiliikkeen ja kirkastaa oman strategiamme sähköisissä medioissa. Strategian luomisessa luotimme silmittömästi ja […]

Julkaistu 08.12.2010

Kompromissi on murha!

Kompromissi miellyttää kaikkia, mutta ei ketään oikeasti. Kompromissi vie särmän toteutukselta ja yleensä tuloksena on jotain mitäänsanomatonta. Oletteko samaa mieltä?

Julkaistu 08.11.2010

Miltä yrityksesi näyttää verkossa?

Lueskelin Tilastokeskuksen tekemää tutkimusta suomalaisten internetin käytöstä. Masennuin, syvästi. En heittänyt toivoani suomalaisen kuluttajan käyttäytymisen takia, vaan niiden yritysten, jotka elävät vielä siinä 80-luvun pomppulinnassa, jossa tuotteet käytiin hakemassa paikallisesta myymälästä, koska muita mahdollisuuksia ei ollut.

Julkaistu 27.10.2010

Mistä myyntitulos syntyy?

Määrä Myyntityössä määrän merkitys on erittäin suuri. Vaikka myyjän myyntitaito olisi heikompi, mutta hänellä on paljon kontakteja ja puhelut ovat pitkiä, hän pystyy yleensä selvästi parempaan tulokseen kuin taitava myyjä vähillä kontakteilla. Tässä pätee vanha klassinen sanonta ”määrä korvaa laadun”. Määrän merkitys on suurin myyntiuran alussa, koska harjoitus tekee myyntityössäkin majesteetin.

Julkaistu 20.10.2010

SPYMillä on työharjoittelijan hyvä olla!

Mikä saa sinut ottamaan työharjoittelijan tai miksi et halua yritykseesi harjoittelijaa? Onko sinulla huonoja kokemuksia meistä tumpeloista, jotka vievät vain kallisarvoista aikaasi. Miksi hommat eivät toimi harjoittelijan kanssa? Aina ei ole kyse harjoittelijan taitamattomuudesta tai halusta oppia uutta, vaan siitä, miten yrittäjät asennoituvat työharjoittelijaan. Olisiko aika katsoa peiliin ja kohdata tosiasiat: eihän kukaan ole graafikko, […]

Julkaistu 18.10.2010

Mutta mitä jos joku suuttuu?

Haluan jakaa kanssanne jotakin. Haluan syyllistää. Haluan sanoa ääneen sen, mitä harvoin uskallan.

Julkaistu 12.10.2010

Lihaa luiden ympärille!

Oletko ikinä törmännyt lehti- tai TV-mainokseen josta puuttuu sisältö? – No en minäkään! Mutta olet varmasti törmännyt internetsivuihin, joissa ei ole sisältöä. Tässä kohtaa tuskin tarvitsee enää mainita, kuinka useilta internetsivuilta puuttuu myös kokonaan tuotteiden hyödyt. Tuotteista on ainoastaan listattu niiden ominaisuuksia. Olet varmasti miettinyt tai jopa raapustellut markkinointisuunnitelmaasi paperille. Mahdollisesti olet käyttänyt yön pikkutunteja […]

Julkaistu 06.10.2010

Kamppanjasuunnittelun lyhyt oppimäärä

Yrittäjä! Pamahtiko perjantaina huonon viikon jälkeen päähäsi ajatus siitä, että pitäisi markkinoida? Teitkö depressioissasi nopean ratkaisun? Oliko ratkaisusi soittaa paikallislehteen tai vastata myöntävästi paikallisen urheiluseuran mainosmyyjälle? Jäitkö peukut pystyssä odottamaan asiakasryntäystä? Jättivätkö potentiaaliset kanta-asiakkaasi tulematta?

Julkaistu 15.09.2010

Nyt skarpataan Facebookissa, jooko!

Pelkään, että toimistomme saa kokea todellisia kauhunhetkiä, kun vielä jonakin päivänä kimpoilen päin seiniä, huudan ja manaan alimpaan manalaan kaikki kuppaiset Facebook-sivukyhäelmät, jotka järkyttävät henkistä tasapainoani. Voin siis todella sanoa näkeväni punaista ja loukkaantuvani verisesti joka ainoasta sivusta, joka on tehty Facebookis-nyt-vaan-pitää-näkyä-meiningillä ja jätetty siihen. Arvon yrittäjät, älkää häpäiskö itseänne! Jokainen, joka katsoo omaa FB-sivuaan […]

Julkaistu 24.08.2010