Jokainen yritys tarvitsee tavan hankkia, pitää ja kehittää asiakkuuksia

Me toimitamme parhaan osaamisen asiakkuusprosessin muotoiluun, kehittämiseen ja sen liiketoiminnallisen vaikuttavuuden optimointiin.

Liiketoiminnan tulokset saavutetaan asiakkuuksien kautta

Yrityksenne liiketoiminnalla on tavoitteita. Ne voivat syntyä monella tapaa: operatiivisen johdon tai omistajien päätöksillä taikka yhteisten keskusteluiden ja määrittelyn kautta. Yhdistävä tekijä liiketoiminnan tavoitteille on, että ne saavutetaan aina asiakkuuksien kautta – joko suoraan tai välillisesti.

Tämän vuoksi yritys kuin yritys tarvitsee tehokkaan tavan hankkia, pitää ja kehittää asiakkuuksiaan – siis asiakkuusprosessin. Tuo prosessi pitää järjestää niin, että se vastaa liiketoiminnan tavoitteisiin. Pelkkä toimintojen fiksu järjestäminen ja laadukas toteutus ei kuitenkaan riitä. Ilman kytkentää liiketoiminnan talousdataan vaikuttavuuden todentaminen jää puolitiehen.

Me autamme sekä asiakkuusprosessin rakentamisessa että sen tulosten kehittämisessä!

Jokainen yritys tarvitsee tehokkaan asiakkuusprosessin

Tehokas asiakkuusprosessi tuottaa uusia asiakkaita, tuottaa asiakkaille arvoa ja kasvattaa firman tulovirtoja. Se tuottaa koko ajan syötteitä oppimiseen ja kilpailukyvyn kehittämiseen markkinasta ja parantaa arvontuotantoa asiakasymmärryksen kautta.

Tehokas asiakkuusprosessi on tavallisesti yhdistelmä:

  • selkeitä ja jaettuja tavoitteita
  • toimivia prosesseja ja toimintamalleja
  • yhteistyötä yli organisaatiosiilojen (tai niiden purkamista)
  • fiksua teknologiaa
  • oikein asetettuja mittareita ja
  • dataan perustuvaa johtamista.

Näiden kautta asiakkuusprosessi tuottaa todennettavasti sitä, mitä liiketoiminta siltä tilaa: kasvua, kannattavuutta, strategianmukaisia asiakkuuksia ja ennustettavaa kassavirtaa. Asiakkkuusprosessin toimijoiden tulee vastata tuohon tilaukseen yhteistyössä. Silloin myös asiakaskokemus on yhtenäinen.

Ja Fulmore ilmeisesti rakentaa asiakkuusprosesseja?

Kyllä.

Toimitamme parhaan osaamisen asiakkuusprosessin muotoiluun, kehittämiseen ja sen liiketoimintavaikutusten optimointiin. Autamme siis kehittämään asiakkuusprosessistanne toimivan ja tehokkaan.

Ennen kaikkea autamme kytkemään asiakkuusprosessin kokonaisuutena vahvasti liiketoiminnan tavoitteisiin. Se tarkoittaa selkeää mitattavuutta markkinoinnista myynnin kautta asiakuuksien johtamiseen. Näin tuemme yrityksenne kasvua, omistaja-arvon kehittämistä ja liiketoiminnan strategista menestystä.

Yksinkertaistaen homma näyttää tältä. Rakennamme liiketoimintanne sisään asiakkuusprosessiin kytkeytyviä palautelooppeja, joissa tekemisestä kerätään dataa, seurataan vaikuttavuutta ja sen kautta opitaan tekemään paremmin – sekä taktisella että strategisella tasolla.

Pidämme myös huolta siitä, että kehitystyö ei ole ikuisuusprojekti, jossa tuhraantuu valtavasti aikaa ja rahaa ennen kuin mikään liikkuu käytännössä. Tavallisesti paras tulos saavutetaan, kun asioita rakennetaan järjestelmällisesti ja ketterästi liiketoimintanne tilannetta palvelevan priorisoinnin kautta.

Okei, kyllähän tehokkaampi ja mitattavampi asiakashankinta ja asiakkuuksien johtaminen kiinnostaa – miten tämä tehdään?

Yritykset ja tilanteet ovat erilaisia, mutta tyypillisesti työssämme on kyse seuraavien asioiden yhdistämisestä:

Täähän kuulostaa hyvältä! Miten tätä saa?

Fulmoren palvelumalli koostuu kahdesta tasosta:

1. Asiakkuusprosessin kehittäminen: Kohti kasvua ja parempaa kannattavuutta

Palvelumme ensimmäisessä tasossa on kyse asiakkuusprosessin kehittämisestä kokonaisuutena. Meidän tehtävämme on varmistaa, että asiakashankinnan (myynti ja markkinointi), asiakkuudenhoidon ja asiakkuuden elinkaariarvon kehittämisen osat auttavat liiketoimintaanne saavuttamaan tavoitteensa. Joku kutsuisi tätä jatkuvaksi konsultoinniksi, toinen liiketoiminnan tulosten kehittämiseksi. Me kutsumme sitä yhteistyöksi.

Autamme sinua, kun:

  • Haluat yrityksenne kasvavan ilman että joudut itse olemaan myynnin pullonkaula tai jatkuvasti mikromanageroimaan asiakashankintaa
  • Kaipaat selkeää ja toistettavaa tapaa hankkia ja huoltaa asiakkuuksia, joka ei henkilöidy vain yhteen ihmiseen ja toimii myös silloin, kun avainhenkilöt vaihtuvat
  • Haluat nähdä selkeän ROI:n markkinointi- ja myyntipanostuksillenne sekä kasvattaa asiakkuuksienne arvoa järjestelmällisesti – ei enää investointeja, joiden vaikutusta et pysty mittaamaan
  • Tarvitset myynnin, markkinoinnin ja asiakkuudenhoidon saumatonta yhteistyötä – tekevissä tiimeissä ja johtoryhmässä kaikilla sama tilannekuva
  • Kaipaat parempaa ennustettavuutta liiketoimintaan – tarkempia myyntiennusteita ja näkyvyyttä tulevaan kassavirtaan ja kannattavuuteen
  • Haluat optimoida asiakkuusprosessin toimenpiteiden kustannukset ja parantaa siihen tehtävien investointien tuottoa.

Mitä konkreettisesti teemme kanssasi:

  • Rakennamme selkeän asiakkuuspolun liiketoimintanne tavoitteisiin kytkettynä – jokaisella tiimin jäsenellä sama kuva siitä, mistä asiakkaita tulee ja miten heitä palvellaan
  • Luomme järjestelmällisen tavan johtaa asiakashankintaa ja arvonkehitystä – selkeät vastuut, aikataulut ja seurantamalli, joka vapauttaa johdon aikaa mikromanageroinnista
  • Kytkemme markkinoinnin, myynnin ja asiakkuudenhoidon toimenpiteet selkeään mittaristoon – ymmärrät mihin investoida lisää ja mistä karsia
  • Parannamme tiimien yhteistyötä käytännön tasolla – ei enää ”heittämistä muurin yli” eri siilojen välillä
  • Tuomme selkeyttä resurssitarpeisiin ja rekrytointeihin – ymmärrät millaisella osaamisella ja resursseilla tavoitteisiin päästään
  • Käymme jatkuvaa kehityskeskustelua kanssanne siitä, miten asiakkuusprosessi kokonaisuutena tukee liiketoimintannne tavoitteiden saavuttamista

Mietitkö, mitä tämä maksaa? Ota yhteyttä!

2. Apu asiakkuusprosessin ja sen osa-alueiden operatiiviseen johtamiseen

Tämän tason rakennamme tarvittaessa edellisen päälle tai voitte hoitaa operatiivista arkea itse. Tässä tasossa on kyse asiakkuusprosessin ja sen osa-alueiden päivittäisestä operatiivisesta arjesta.

Autamme sinua, kun:

  • Tarvitset ulkoista resurssia markkinoinnin, myynnin tai asiakkuudenhoidon toimenpidetason johtamiseen tai kehittämiseen
  • Haluat kokeneen asiantuntijan avuksenne nostamaan operatiivisen tekemisen tehoja hetkeksi tai pidemmäksi aikaa.

Jos syvennämme kumppanuuttamme tähän suuntaan, johdamme puolestanne tai kanssanne markkinointia, myyntiä tai asiakkuuksia sekä tarjoamme tarvittaessa käytännön toteutukseen tarvittavia resursseja.

Tällä tasolla esimerkiksi:

  • Projektoimme, briiffaamme, valvomme ja varmistamme – toisin sanoen vaadimme ja varmistamme laadukkaat toteutukset ja tulokset
  • Ratkomme käytännön tasolla niitä asioita, jotka estävät tai hidastavat asiakkuusprosessin liiketoiminnallisen vaikuttavuuden optimaalista kehittymistä
  • Asioita teemme yrityksenne sisäisten resurssien ja laajan verkoston kanssa – osan toki ihan omin käsin
  • Tavallisesti työn alla on mm. kampanjoita, tapahtumia, digiä, somea ja perinteisempää, automaatioita ja teknologiaa
  • Myös tällä tasolla tulokset mitataan ja todennetaan aina liiketoiminnalliseen vaikuttavuuteen saakka.

Mietitkö, mitä tämä maksaa? Ota yhteyttä!

Osakokonaisuus vai laaja-alainen kumppanuus?