Jokainen yritys tarvitsee tavan hankkia, pitää ja kehittää asiakkuuksia

Me toimitamme parhaan osaamisen asiakkuusprosessin muotoiluun, kehittämiseen ja sen liiketoiminnallisen vaikuttavuuden optimointiin.

Liiketoiminnan tulokset saavutetaan asiakkuuksien kautta

Yrityksenne liiketoiminnalla on tavoitteita. Ne voivat syntyä monella tapaa: operatiivisen johdon tai omistajien päätöksillä taikka yhteisten keskusteluiden ja määrittelyn kautta. Yhdistävä tekijä liiketoiminnan tavoitteille on, että ne saavutetaan aina asiakkuuksien kautta – joko suoraan tai välillisesti.

Tämän vuoksi yritys kuin yritys tarvitsee tehokkaan tavan hankkia, pitää ja kehittää asiakkuuksiaan – siis asiakkuusprosessin. Tuo prosessi pitää järjestää niin, että se vastaa liiketoiminnan tavoitteisiin. Pelkkä toimintojen fiksu järjestäminen ja laadukas toteutus ei kuitenkaan riitä. Ilman kytkentää liiketoiminnan talousdataan vaikuttavuuden todentaminen jää puolitiehen.

Me autamme sekä asiakkuusprosessin rakentamisessa että sen tulosten kehittämisessä!

Jokainen yritys tarvitsee tehokkaan asiakkuusprosessin

Tehokas asiakkuusprosessi tuottaa uusia asiakkaita, tuottaa asiakkaille arvoa ja kasvattaa firman tulovirtoja. Se tuottaa koko ajan syötteitä oppimiseen ja kilpailukyvyn kehittämiseen markkinasta ja parantaa arvontuotantoa asiakasymmärryksen kautta.

Tehokas asiakkuusprosessi on tavallisesti yhdistelmä:

  • selkeitä ja jaettuja tavoitteita
  • toimivia prosesseja ja toimintamalleja
  • yhteistyötä yli organisaatiosiilojen (tai niiden purkamista)
  • fiksua teknologiaa
  • oikein asetettuja mittareita ja
  • dataan perustuvaa johtamista.

Näiden kautta asiakkuusprosessi tuottaa todennettavasti sitä, mitä liiketoiminta siltä tilaa: kasvua, kannattavuutta, strategianmukaisia asiakkuuksia ja ennustettavaa kassavirtaa. Asiakkkuusprosessin toimijoiden tulee vastata tuohon tilaukseen yhteistyössä. Silloin myös asiakaskokemus on yhtenäinen.

Ja Fulmore ilmeisesti rakentaa asiakkuusprosesseja?

Kyllä.

Toimitamme parhaan osaamisen asiakkuusprosessin muotoiluun, kehittämiseen ja sen liiketoimintavaikutusten optimointiin. Autamme siis kehittämään asiakkuusprosessistanne toimivan ja tehokkaan.

Ennen kaikkea autamme kytkemään asiakkuusprosessin kokonaisuutena vahvasti liiketoiminnan tavoitteisiin. Se tarkoittaa selkeää mitattavuutta markkinoinnista myynnin kautta asiakuuksien johtamiseen. Näin tuemme yrityksenne kasvua, omistaja-arvon kehittämistä ja liiketoiminnan strategista menestystä.

Yksinkertaistaen homma näyttää tältä. Rakennamme liiketoimintanne sisään asiakkuusprosessiin kytkeytyviä palautelooppeja, joissa tekemisestä kerätään dataa, seurataan vaikuttavuutta ja sen kautta opitaan tekemään paremmin – sekä taktisella että strategisella tasolla.

Pidämme myös huolta siitä, että kehitystyö ei ole ikuisuusprojekti, jossa tuhraantuu valtavasti aikaa ja rahaa ennen kuin mikään liikkuu käytännössä. Tavallisesti paras tulos saavutetaan, kun asioita rakennetaan järjestelmällisesti ja ketterästi liiketoimintanne tilannetta palvelevan priorisoinnin kautta.

Okei, kyllähän tehokkaampi ja mitattavampi asiakashankinta ja asiakkuuksien johtaminen kiinnostaa – miten tämä tehdään?

Yritykset ja tilanteet ovat erilaisia, mutta tyypillisesti työssämme on kyse seuraavien asioiden yhdistämisestä:

Täähän kuulostaa hyvältä! Miten tätä saa?

Fulmoren palvelumalli koostuu kahdesta tasosta:

1. Asiakkuusprosessin ja sen liiketoiminnallisen vaikuttavuuden jatkuva kehittäminen ja johtaminen

Palvelumme ensimmäisessä tasossa on kyse asiakkuusprosessin kehittämisestä kokonaisuutena. Meidän tehtävämme on varmistaa, että asiakashankinnan (myynti ja markkinointi), asiakkuudenhoidon ja asiakkuuden elinkaariarvon kehittämisen osat alkavat kehittyä yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, joka toimii saumattomasti yhteen. Joku kutsuisi tätä jatkuvaksi konsultoinniksi, toinen liiketoiminnan tulosten kehittämiseski. Me kutsumme sitä yhteistyöksi.

Tällä tasolla esimerkiksi:

  • Suunnittelemme asiakkuusprosessin, joka vastaa yrityksenne liiketoiminnan tavoitteisiin
  • Luomme kanssanne toiminnalliset (prosessit, toimintamallit, konseptit, ihmiset ja heidän johtamisensa) sekä teknologiset valmiudet tehokkaalle asiakkuusprosessille
  • Vaiheistamme kehitystyötä pala kerrallaan priorisoiden niin, että asioita saadaan vietyä tehokkaasti käytäntöön
  • Johdamme ja kehitämme puolestanne tai kanssanne asiakkuusprosessin kokonaisuutta ja sen liiketoiminnallista vaikuttavuutta
  • Mittaamme ja todennamme asiakkuusprosessin toimintaa ja tehoja sekä analysoimme tuloksia asiakkuusprosessin ja sen liiketoiminnallisen vaikuttavuuden kehittämiseksi.

Mietitkö, mitä tämä maksaa? Ota yhteyttä!

2. Apu asiakkuusprosessin ja sen osa-alueiden operatiiviseen johtamiseen

Tämän tason rakennamme tarvittaessa edellisen päälle tai voitte hoitaa operatiivista arkea itse. Tässä tasossa on kyse asiakkuusprosessin ja sen osa-alueiden päivittäisestä operatiivisesta arjesta ja asioiden juoksuttamisesta käytäntöön asiakkuusprosessin eri funktioissa.

Jos syvennämme kumppanuuttamme tähän suuntaan, johdamme puolestanne tai kanssanne markkinointia, myyntiä tai asiakkuuksia sekä tarjoamme tarvittaessa käytännön toteutukseen tarvittavia resursseja.

Tällä tasolla esimerkiksi:

  • Toimimme ulkoisena markkinoinnin, myynnin tai asiakkuuksien johtamisen resurssina
  • Projektoimme, briiffaamme, valvomme ja varmistamme – toisin sanoen vaadimme ja varmistamme laadukkaat toteutukset ja tulokset
  • Ratkomme käytännön tasolla niitä asioita, jotka estävät tai hidastavat asiakkuusprosessin liiketoiminnallisen vaikuttavuuden optimaalista kehittymistä
  • Asioita teemme yrityksenne sisäisten resurssien ja laajan verkoston kanssa – osan toki ihan omin käsin
  • Tavallisesti työn alla on mm. kampanjoita, tapahtumia, digiä, somea ja perinteisempää, automaatioita ja teknologiaa
  • Myös tällä tasolla tulokset mitataan ja todennetaan aina liiketoiminnalliseen vaikuttavuuteen saakka.

Mietitkö, mitä tämä maksaa? Ota yhteyttä!

Osakokonaisuus vai laaja-alainen kumppanuus?